San Francisco

16 juni 2018 - Groveland, Verenigde Staten

Woensdag 13 juni.

De woensdag hebben we bij de camper doorgebracht. Eindelijk eens begonnen met lezen. Na de lunch naar het zwembad verplaatst en daar een paar uur in de schaduw doorgebracht.

Donderdag 14 juni.

De reis weer opgepakt en naar San Francisco gereden. Nog even boodschappen gedaan in de Wall Mart. Blijft toch een bijzondere winkel. Eigenlijk omdat daar de doorsnee Amerikaan loopt. Blijft goed voor je eigen zelfbeeld :-)De plek waar we gaan overnachten is niet meer dan een grote parkeerplaats met douchevoorziening en stroom en water. Maar de verbinding met de stad is prima. Op 10 min. lopen is de ferry naar de stad. Een beetje uit de kluiten gegroeide waterbus. We gaan gelijk nadat we de camper hebben geïnstalleerd naar de stad en het valt meteen op. Het is fris!!  Dat zijn we niet meer gewend. Na een poosje worden de schaduwen steeds langer en is het gewoon koud. Je waait uit je hempie. Floor en ik hebben daar maar een goedkope maar warme trui gescoord en zien er gelijk uit als toeristen. Niet zo gek. Het is een San Francisco-trui. Maar heerlijk hoor. We hebben die dag China town bezocht en daar ook gegeten. Logisch. En we hebben de Fischermans Wharf  en pier 39 met de zeeleeuwen  bezocht. Dat laatste is erg toeristisch maar ook erg gezellig. De laatste ferry weer teruggenomen en rond 22.00 waren we weer in de camper. Nog even geface-timed met Loes en daarna onder de wol. Voor de zekerheid maar een extra deken klaargelegd en was blij dat ik die op bed kon leggen. De nachten zijn ook fris.

San Francisco Chinatown  Heuvelachtig San Francisco ondergaande zon met marineschip zeeleeuwen oude tram

Vrijdag 15 juni.

Na de ferrytocht kwamen we vlak voor de middag weer in de stad aan. Er stond een hoop te bezichtigen op het lijstje. Jammer was dat er een soort mist/nevel over het water lag zodat we het fietsen over de brug maar een dag opschoven. In de stad werd het gewoon bewolkt. Wat een bijzondere stad is San Francisco toch. Wel veel winkels, wat je in een hoop Amerikaanse steden niet hebt, maar ook erg veel verwarde mensen en erg veel zwervers. Die liggen dan gewoon midden in de stad. Op klaarlichte dag. In de ene wijk veel donkere zwervers en in de andere wijk weer alleen maar blanke. Ook wordt er drugs gebruikt waar je bijna bij staat. Heel tolerant allemaal. Het viel Floor ook op dat er nergens politie op straat te zien is. We hebben die dag de hele stad doorgelopen(tenminste zo voelde dat). We hebben de gekleurde huizen bij Alamo Square bezocht en de oude hippiewijk  de Haight-Ashbury. Leuk om te zien. Trekt ook wel een bepaald soort volk. Weer veel alternatieven/zwervers??  De terugweg maar gebruik gemaakt van de tram om naar pier 39 te gaan voor een hapje te eten. Na het eten een coffee to go gekocht en naar de ferry teruggegaan.

Transamerica Pyramid Alamo Square Haight-Ashbury the Haight Grafitty

Zaterdag 16 juni.

We hadden nog een Bucket list voor San Francisco en daar stond bovenaan het fietsen over de Golden Gate brug. Dus een fiets gehuurd, zonder helm natuurlijk, en op pad gegaan. We gingen van de camping weg met zon maar naarmate de dag vorderde ging het steeds meer bewolken. Tegen de tijd dat we onder aan de brug stonden was de bovenkant van de brug al verdwenen in de wolken. Maar dat mag de pret niet drukken. Wij fietsen naar boven en het was nu wel een voordeel dat het niet zo warm was. Over de brug fietsen was indrukwekkend en ook druk. Er waren meer mensen op het idee gekomen. Ook mensen die al tijden niet op de fiets gezeten  hebben. Aan het eind vd brug maar snel weer terug gefietst en weer richting de stad. Wind mee en bergje af. Weer terug bij pier 39, bij de fietsverhuur was het beneden ook inmiddels koud en winderig geworden. Nog even gekeken naar een straat optreden van een rapgroep zijn we een hapje wezen eten bij de Italiaan op pier 39. Floor had geregeld dat we bij het raam konden zitten met uitzicht op zee. Later zijn we op het  gemakkie teruggelopen naar de ferry. Om 19.20 ging de laatste en die wil je niet missen. San Francisco is een prachtige stad maar het weer is onvoorspelbaar. In de ferry konden we de Golden Gate bridge in de zon zien en een uurtje later was de brug verdwenen in de wolken. Dit was niet opgegeven. De temperatuur is dan ook gevoelig lager.

Golden Gate bridge vanaf water 3 eiland van Alcatras 1 Brug in de mist 1 bijna onzichtbare brugop de brug

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade