Grand Canyons, Page, Monument Valley, Moab

26 juni 2018 - Panguitch, Utah, Verenigde Staten

Donderdag 21 juni.

Na een rumoerige nacht door de airco, kon echt niet zonder, zijn we vroeg opgestaan om richting de Grand Canyon te gaan. We hadden al een overnachtingsplek gereserveerd voor 2 nachten. In het park kon dat niet meer, daar was alles al vol. Dan maar net buiten het park. Er rijdt elke 20 minuten een gratis pendeldienst naar het visitors center in het park. Van daar uit kan je weer verschillende andere bussen nemen die je naar een ander deel van het park brengen. Eenmaal aangekomen op de camping eerst gegeten en daarna nog maar naar boven gegaan met de bus. Prima geregeld!  Gelijk weer een bus verder gepakt met de kortste route omdat we al wat later in de middag waren. Eenmaal uit de bus konden we al snel zien waar het in de Canyon om draait. Wat een uitzicht!! Nog nooit zoiets gezien. Je komt ogen te kort.  De hele route probeer je het prachtige uitzicht vast te leggen. Dat valt niet mee. Verschillende lichtinvallen maken dat erg lastig. Of te donker of overbelicht. Chris en Floor moesten mij zo nodig de stuipen op het lijf jagen door geintjes uit te halen op het randje. Zo genaamd nog ruimte zat en helemaal niet gevaarlijk. Nou ik ben geen held als het om hoogte gaat dus ik vind het al snel eng. Maar toegegeven de foto’s zijn best grappig. We hebben daar een paar uur rondgelopen en konden nog de zonsondergang een beetje vastleggen. Weer terug van het park hebben we nog een pizza gescoord bij de “Pizzahut” en zijn we weer terug naar de camper gegaan.

Grand Canyon 3  Chris & Floor GC Ondergaande zon GC 2   Ondergaande zon GC 3 net echt!!  Astris Grand Canyon

Vrijdag 22 juni.

Eerst eens een beetje uitgeslapen en relaxed de dag begonnen. We zouden pas na de lunch naar het park gaan. Ook wel eens lekker. Je hebt tenslotte vakantie en ben wel vaak onderweg. Niet echt een luie vakantie. Eenmaal in het park namen we de bus de andere kant op. Vanaf deze kant kon je goed de Colorado rivier zien lopen. Inderdaad ook weer een prachtig uitzicht. Onderweg stond op een uitkijkpunt een park Ranger met een verrekijker. Die stond, op statief, gericht op de rivier en zodoende konden we goed het watergeweld daar beneden bekijken. Ook kon je al je vragen stellen en beantwoorde hij alles enthousiast. Ditmaal was de wandelroute een stuk langer en niet overal geasfalteerd.  We hebben deze route zo’n 9 km gelopen. Bij terugkomst beneden stonden er weer Elanden langs de weg. Die komen gewoon naar het dorp en komen daar gras eten. Ze lijken overigens niet op de Scandinavische Elanden. We werden ook gewaarschuwd om niet te dichtbij te komen bij die beesten omdat ze ook jongen hebben en ze die beschermen. Leuk om te zien hoor. Na een heerlijke maaltijd, gekookt door Chris, hadden we een heerlijke relaxte avond. De avonden zijn hier koel. Overdag zo rond de 33 graden en in de nacht 7 graden. Heerlijk.

close up Colorado rivier Colorado rivier in de Canyon Diepte  fotograaf Astrid

Zaterdag 23 juni.

De reis vroeg begonnen want we hadden wat activiteiten gepland. De eindbestemming was Page. De route er naartoe was via NP Grand Canyon wat natuurlijk een prachtige route was. Eenmaal het park uit werd de omgeving steeds droger en ruiger. Weinig dorpjes ook. Wel zie je hier de indianen gemeenschappen wonen. Vaak een paar huisjes en trailers bij elkaar met een paar auto’s. Waar leven ze van denk je. Er groeit daar niks en die paar koeien of paarden beleggen ook geen boterham. Wel zie je regelmatig kraampjes lang de weg staan met prullaria en kleden. Het uitzicht vanuit de camper wordt steeds ruiger en mooier. Aan de ene kant van de weg gele bergen en aan de andere kant rode bergen met grillige rotsen. We kwamen op weg naar Page bijna langs Horseshoe Bend en mochten dat natuurlijk niet overslaan. Horseshoe Bend is een ronding in de Colorado rivier die op een hoefijzer lijkt. Prachtig om te zien maar er waren meer mensen op het idee gekomen. Busladingen Aziaten liepen dezelfde route door het warme zand naar boven. Prachtig uitzicht zo op het randje 😑Na dit bezoek verder gereden naar de volgende activiteit die we geboekt hadden. De Lower Antilope Tour. Een ondergrondse kloof die is uitgesleten door water en wind waar het licht prachtige plaatjes laat zien. Echt heel bijzonder. Veel foto’s ook gemaakt deze dag. Na de tour de camping opgezocht waar helaas het zwembad gesloten was. Chris vroeg nog waarom. De dame bij de receptie vertelde dat de verwarming het niet deed. Het was buiten 38 graden!! Dan maar een plekje in de schaduw zoeken. Met een drankje de foto’s van de dag bekijken. Nog even nagenieten.

gezamelijk bij de Horseshoe Bend   Horseshoe Bend Antilope 18   Antilope 12 Antilope   Antilope 22

Zondag 24 juni

Na een warme nacht waar we gelukkig net zonder airco konden slapen zijn we de reis vervolgd richting Monument Valley. Weinig verkeer onderweg, het is natuurlijk ook zondag. Onherbergzaam gebied waar we door rijden. Geen bereik van telefoon en soms compleet onder de indruk van het uitzicht. Eenmaal op de camping aangekomen hebben we toch maar een tour geboekt om Monument Valley te bezichtigen. De “Sunset tour”. Om 18.30 ons melden vooraan de camping. Tot die tijd hadden we nog wel een uurtje of 2 tijd om even bij het zwembad te gaan liggen. Wel een binnenbad natuurlijk. Nu is vandaag ook de klok een uur voorruit gegaan dus besloten maar te gaan eten als we zouden terugkomen. Dat zou rond 21.00 uur zijn dan. De tour, in een open safari karretje, was erg leuk. De man aan het stuur, een indiaan natuurlijk van de Navajo stam, vertelde leuke en interessante weetjes van de vallei. Af en toe stopte we voor een foto moment. Ook kon je op een paard gaan zitten op het zelfde punt als John Wayne dat in het verleden in een cowboy film. Floor wilde dat natuurlijk wel.  Kostte maar $5,- Natuurlijk was de zonsondergang prachtig daar. Eenmaal terug op de camping stoffig en wel, gelijk onder de douche gedoken. Chris maakte een snelle spaghetti Carbonara en om 22.00 uur aan de koffie. Was weer een heerlijke dag.

John Wayne  Floor op paard 2 Floor op paard  Chris in MV rots in MV 1   Krachtpatsers  Chris & Astrid op de weg naar MV

Maandag 25 juni

Moab stond op de planning van vandaag. En dan met name NP Arches. Eerst een camping gezocht. Eerste keus was vol, 2e keus niet. Prima plek niet ver van het park en net buiten het plaatsje Moab. Leuk plaatsje trouwens. Eerst even gegeten bij de camper en toen op pad. Het was wederom erg warm. Tegen de 40 graden aan. 😓  Dankzij de pas die we Jacqueline en Marcel hadden gekregen konden we zo het park inrijden. We hebben al veel plezier gehad van dat pasje. De weg in het park ging gelijk steil omhoog dus Chris de versnelling in zn 4 gezet en naar boven getuft. Prachtig park ook weer, bijzondere rotsformaties en de bogen waar het park bekend om staat. En dat alles in de voor de streek zo bekende rode steen. Natuurlijk proberen naar boven te klimmen om in zo’n boog te gaan zitten. Alles voor een leuke foto!  Chris en Floor hadden daar geen problemen mee. Ik dacht dat doe ik ook wel ff. Maar op weg naar boven bedacht ik me dat ik ook nog naar beneden moest. Fout!!  Ik stond gelijk geparkeerd. Heel voorzichtig naar beneden geschuifeld. Dan maar geen foto bovenop. Na een poosje in het park te hebben gelopen en gereden hadden we het er wel gezien. Op naar het dorpje. Eerst nog even wat boodschapjes gedaan en toen naar de plaatselijke brouwerij gegaan voor een hapje en een paar zelf gebrouwen biertjes. Lekker!! We hadden tenslotte een Bob bij ons.

Chris & Floor in boog  dubbele boog Floor bij boog 1  boog

1. Martin:
    27 juni 2018
    mooie fotoos en lekkere burgers/beer in de moab brewery :-)
  2. Paul:
    28 juni 2018